تقوا مرکبی است که میتواند ما را به آن منازل عالی برساند: «و اتّقوا اللَّه لعلّکم تفلحون»؛(1) «فاتّقوا اللَّه لعلّکم ترحمون»؛(2) «و اتّقوا اللَّه و یعلّمکم اللَّه»(3). علم و هدایت و رحمت الهی بر اثر تقوا از سوی خداوند به انسان عطا میشود. مورد رحمت دوست واقع می شویم. از همه بالاتر، فلاح است. فلاح و رستگاری بر اثر تقوا به دست میآید.
-1سوره مبارکه آل عمران آیه 200
-2سوره مبارکه الحجرات آیه 10
3- سوره مبارکه بقره آیه 282
سالها پیش ابراهیم خلیل - علیه السلام - مقابل فرعون زمانه ایستاد. زمامدار، بزرگان قوم را به مشورت خواند و آنان سر آخر گفتند: بسوزانیدش "قالوا حرّقوه" * سالها بعد - مثلا پانصد سال - پیامبر دیگری جلوی فرعون ایستاد ، زعمای حکومت برای مشورت آمدند و بار اول - قبل از احتجاج با ساحران- تصمیم به کشتن موسی ی کلیم - علیه السلام - و برادرش نگرفتند* این تغییر تصمیم از کجا آمده؟ استاد بزرگواری می فرمود در طول زمان فرهنگ جامعه تغییر کرده بود.
* قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَکُمْ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ - قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ - الانبیا 69-68
* قَالُوا أَرْجِهْ وَ أَخَاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدَائِنِ حَاشِرِینَ - الاعراف 111
(اطرافیان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخیر انداز و مأموران را در شهرها براى جمعکردن (ساحران) بفرست.
یَأْتُوکَ بِکُلِّ ساحِرٍ عَلِیمٍ «112»
تا هر ساحر دانا و کارآزمودهاى را نزد تو بیاورند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا 1 فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا 2 فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحًا 3 فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا 4 فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا 5 إِنَّ الإنْسَانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ 6 وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِکَ لَشَهِیدٌ 7 وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ 8 أَفَلا یَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِی الْقُبُورِ 9 وَحُصِّلَ مَا فِی الصُّدُورِ 10 إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ یَوْمَئِذٍ لَخَبِیرٌ 11
این سوره در شأن امیرالمؤمنین علی -علیه السلام -نازل شده است و خداوند در آن به پیروزی ایشان در جنگ خبر داده بود. (1)
امام صادق -علیه السلام- در زیارت امیرالمؤمنین می فرمایند: «السلام علیک یا من نزلت فی فضله سوره العادیات (2)
در فضیلت این سوره همین بس که فرموده اند هر کس سوره عادیات را بخواند و همواره بر قرائت آن مداومت ورزد در روز قیامت با امیرالمؤمنین -علیه السلام - محشور می گردد و از دوستان و همراهان او خواهد بود (3) و این بسیار شیرین است.
و نیز به جهت وسعت رزق و روزی همراه خود داشته باشد.
پی نوشت:
1.الخرائج و الحرائج، ج1، ص168
2. اقبال الاعمال، ج3، ص132
3. صواب الاعمال، ص 152
بسم الله الرحمن الرحیم
"وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ 38 وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى? عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ 39 لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ 40"
سوره مبارکه یس
از آین آیات در برهان نظم استفاده مىشود که یکى از برهانهاى اثبات وجود خداوند متعال است.
"وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ سوره مبارکه انبیا آیه 33"
و اما در کلمه های "کل فی فلک"
یعنی همه چیز در گردش است
اما اگه ان را برعکس بخوانیم تکرار میشه و یعنی همه چیز حتی کلمات آیه نیز در گردش است.