درباره عظمت تلاوت سوره توحید، روایات عجیبی در میان فرمایشات معصومین علیهم السلام آمده است؛ از جمله:
از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «هر کس هنگام خواب قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل می نماید تا در آن شب حراستش کنند».(الکافی، ج 2، ص 620)
امیر المؤمنین علیه السّلام نقل می نماید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را می بخشد.» (الکافی، ج 2، ص 539)
همچنین از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده است که فرمودند: «کسی که پس از نماز صبح، یازده بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بخواند، در آن روز گناهی از او سر نمیزند؛ گرچه شیطان خوار شود(یعنی شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار شود).»(ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، ص 277)
امام صادق علیه السّلام از پدرش روایت نموده که پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله بر جنازه سعد بن معاذ نماز گزارد و فرمود: «به راستی، نود هزار فرشته بر او نماز گزاردند که جبرئیل نیز در میان آنان بود. از جبرئیل علیه السّلام پرسیدم که او از چه رو استحقاق نماز شما را یافت؟ جبرئیل علیه السّلام گفت: از آن رو که در حال ایستاده و نشسته و سواره و پیاده و در حال رفت و آمد، سوره توحید را تلاوت میکرد.»(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه حسن زاده، صفحه 295)
امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هر که دچار مرض و یا گرفتاری شود و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ نخواند و در آن بیماری و شدّت بمیرد از اهل آتش است.»(وسائل الشیعه، ج 6، ص 224)
و «هر که به بستر رود و (توحید) را یازده بار بخواند خانه او و همسایگانش مصون است.» (ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، ص 128)
امام کاظم علیه السّلام از پدرش امام صادق علیه السّلام روایت نموده که امام علی علیه السّلام فرمود: «هر که نماز صبح را به جا آورد و پس آنگاه سوره توحید را یازده بار تلاوت کند، در آن روز گناهی مرتکب نشود هر چند شیطان بخواهد.»(مجلسی، بحارالأنوار، ج 83 ص 135)
فاتحة و جمیع ما فی الفاتحة فی البسملة وجمیع ما فی البسملة فی باء البسملة وجمیع ما فی باء البسملة فی النقطة التی تحت الباء قال الإمام کرّم الله وجهه: أنا النقطة التی تحت الباء. و قال ایضا: العلم نقطة کثّرها الجاهلون والألف وحدة عرفها الراسخون». 3ـ همدانى در بحرالمعارف روایت کرده: «قال علی(ع):«ظهرت الموجودات عن بسم الله الرحمن الرحیم». 4ـ مرحوم اشکورى نیز در کتاب دو چوب و یک سنگ گفته: «و نیز منسوب به آن حضرت است: ظهرت الموجودات عن باء بسم الله و أنا النقطة التی تحت الباء».
تویی آن نقطه بالای فای فوق ایدیهم
که در وقت تنزل تحت بسم الله را بایی
...
- ینابیع المودة ص69 و 408 ،چاپ اسلامبول
- بحرالمعارف عارف همدانى، ص374
- دو چوب و یک سنگ، اشکورى، ص18
...
"وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا"
سوره مبارکه اسرا آیه 82
آنچه از قرآن می فرستیم، شفا و رحمت برای اهل ایمان است؛ لکن کافران را جز زیان نخواهد بود.
...
قرآن شفاست.
برای درمان بایستی به پزشک مراجعه کرد و به تخصص او اعتماد کرد.
از او دستور درمان گرفت و دارو را مصرف کرد.
...
"فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ یا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّا"
(سوره مبارکه مریم -آیه 23)
...
درد زایمان lمریم -سلام الله علیها- را به کنار تنه خرمابنی کشاند (تا هم بدان تکیه زند و هم خویشتن را از دید مردمان پنهان دارد . اندیشید که خانوادهاش و خویشان و بیگانگان نسبت بدو چه خواهند گفت . اندوه و هراس سراسر وجود پاک او را فرا گرفت . گریان و نالان) گفت : کاش پیش از این مرده بودم و چیز ناقابل فراموش شدهای بودم .
.....
دَرد است که آدمی را رهبر است. در هر کاری که هست، تا او را دردِ آن کار و هوسِ و عشقِ آن کار در درون نخیزد، او قصدِ آن کار نکند و آن کار بیدرد او را میسَّر نشود ...
مرد را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است
"وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ یَذَّکَّرَ أَوْ أَرَادَ شُکُورًا"
سوره مبارکه فرقان آیه 25
و اوست که شب و روز را براى هر کس که بخواهد عبرت گیرد یا بخواهد سپاسگزارى نماید، جانشین یکدیگر قرار داد .
.......
کلمهى «خِلْفَةً» به معناى جایگزینى دو چیز به جاى یکدیگر است.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر چه از نمازهاى نافلهى شب از تو فوت شد، مىتوانى در روز جبران کنى. سپس این آیه را تلاوت فرمود: وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ ...
- تفسیر کنزالدقائق.