...
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
(اى پیامبر!) بگو: همانا مرگى را که از آن فرار مىکنید قطعاً ملاقات کننده شما است، سرانجام به نزد آن که به غیب و شهود آگاه است، برگردانده مىشوید، پس او شما را به آنچه انجام دادهاید خبر خواهد داد.
انسانها براى فرار از مرگ، هزاران تدبیر مىاندیشند، ولى چه سود؟ از جبهه جنگ فرار مىکنند، اما خداوند مىفرماید: هرگز این فرار جلوى قتل یا مرگ شما را نخواهد گرفت.
«قُلْ لَنْ یَنْفَعَکُمُ الْفِرارُ» «1» خانههاى بسیار محکم مىسازند، ولى باز هم مرگ به سراغشان مىآید. «أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ» «2» آرى، در دنیا نمىتوان از مرگ فرار کرد همان گونه که در آخرت نمىتوان از قهر و کیفر الهى فرار کرد. «یَقُولُ الْإِنْسانُ یَوْمَئِذٍ أَیْنَ الْمَفَرُّ» «3»
ایمان و باور به این که در قیامت دوباره زنده شده و حضور خواهیم یافت و جرمها کشف خواهد شد، بهترین عامل براى رعایت تقوا در دنیا است. «فَیُنَبِّئُکُمْ»
«1». احزاب، 16.
«2». نساء، 78.
«3». قیامت، 10.
جلد 10 - صفحه 37
1- اراده خداوند بر اراده انسان غالب است. تَفِرُّونَ ... مُلاقِیکُمْ
2- بین مرگ و قیامت، فاصله زیادى است. «فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ» ( «ثُمَّ» براى تأخیر به کار مىرود.)
3- علم خداوند نسبت به حاضر و غایب و ظاهر و باطن یکسان است. «عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ»
4- مجرم باید ابتدا از جرم خود آگاه شود، سپس به کیفر برسد. «فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
...