سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درجات

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه کافرون صد و نهمین سوره و مکی است و در جزء سی‌ام قرآن کریم جای دارد.

...

-   مفسران- از جمله طبری، طوسی، میبدی، زمخشری، طبرسی و ابوالفتوح- در شأن نزول این سوره نوشته‌اند عده‌ای از بزرگان قریش از جمله ولید بن مغیره، عاص بن وائل، امیه بن خلف، اسود بن عبدالمطلب و حارث بن قیس نزد پیامبر (ص) آمده و پیشنهاد سازشکاری دادند و گفتند مدتی (سالی) تو بر دین ما باش و بت‌ها و خدایان ما را بپرست و مدتی (سالی) ما به دین تو درمی‌آییم و خدای تو را می‌پرستیم، پیامبر اکرم (ص) پیشنهاد آنان را قاطعانه رد کرد و این سوره نازل شد.

 

-   در فضیلت تلاوت این سوره آمده، شخصی به پیامبر اسلام (ص) عرض کرد به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بگویم. پیامبر(ص) سفارش کرد هرگاه می‌خواهی بخوابی، سوره کافرون را بخوان و بخواب که آن مایه ایمنی از شرک است. همچنین از امام صادق(ع) روایت شده ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک‌ چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد و ایشان باز فرموداند: در دو رکعت نماز صبح، هر سوره‌ای را که دوست داری بخوان؛ ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.

 

-   طبق فتوای فقهای شیعه، اگر نمازگزار پس از خواندن سوره حمد، سوره کافرون یا توحید را آغاز کرده باشد، نمی تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند؛ اما در سایر سوره ها اگر به نصف سوره نرسیده باشد، می تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 100/6/6ساعت  9:25 صبح  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بخشی از آیه شریفه نوزدهم سوره مبارکه نساء
    سوره مبارکه توحید
    سوره مبارکه نوح آیه شریفه 5 الی 12
    سوره مبارکه حدید ابتدای آیه شریفه 25
    سوره مبارکه حج آیات شریفه اول و دوم
    [عناوین آرشیوشده]
     
    وبلاگ