سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درجات

...

.....

در قران کریم می‌فرماید: «ویؤثِرُونَ عَلَی َأنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ»؛ این‌ها ایثار می‌کنند هرچند که خصاصه دارد. «خصاصه» از خصوصیت و اختصاص است. یعنی هرچند این نان و طعام مخصوص خودشان است و باید برای حفظ جان خودشان از آن استفاده کنند ولی ایثار می‌کنند و به دیگری می‌دهند. ایثار یک مقام از انفاق بالاتر است. سپس در آخر آیه می‌فرماید: «وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛ حالا «شح نفس» چیست که خدا در این آیه می‌فرماید؟ اگر کسی بتواند از «شح نفس» پرهیز کند رستگار می‌شود. علمای اخلاق می‌گویند که «شح نفس» عبارت است از آن انانیت و خواسته‌ای که در نفس پیش می‌آید و می‌گوید: آقا چرا می‌خواهی خرج کنی؟ چرا می‌خواهی بدهی؟ چرا می‌خواهی از نانِ زن و بچه‌‌ات بزنی و در راه خدا بدهی؟ اگر احتیاج کسی بیشتر از شماست و می‌خواهی ایثار کنی باید جواب نفست را بدهی. خودت را باید از دست این انانیت، تعلق مالی و تعلقات نجات بدهی و رها و حفظ کنی؛ آن‌وقت است که رستگار می‌شوی.

....



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 99/11/11ساعت  1:14 عصر  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

    ..................

    ...

    "وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ"

    ...

    وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئکةُ یَمَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصطفَاکِ وَ طهَّرَکِ
    این جمله عطف است بر جمله : ((اذ قالت امراه عمران ...))، در نتیجه این آیه مانند آن آیه توضیح و شرح آیه (33 - 34) خواهد بود، که مى فرمود: ((ان اللّه اصطفى ...)).
    و در این آیه دلالتى هست بر اینکه مریم (علیهاالسلام ) محدثه بوده ، یعنى از کسانى بوده که ملائکه با او سخن مى گفته اند، و آن جناب سخنان این هاتفان غیبى را مى شنیده است ، آیه شریفه : ((فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا)) هم با آیات بعدش که در سوره مریم واقع شده ، بر این معنا دلالت دارد. 

    ...

    ............


    أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) قَرَأَ إِنَّ اللهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ الْآیَهًَْ فَقَالَ لِی یَا عَلِیُّ (علیه السلام) خَیْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَرْبَعٌ مَرْیَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ (سلام الله علیها) وَ خَدِیجَهًُْ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ (سلام الله علیها) وَ فاطمهًْ‌بنت‌محمد (سلام الله علیها) وَ آسِیَهًُْ بِنْتُ مُزَاحِمٍ (سلام الله علیها).

    امام علی (علیه السلام) رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) آیه: إِنَّ اللهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ را قرائت نمود و به من فرمود: «ای علی (علیه السلام)! بهترین زنان دو عالم چهار نفر می‌باشند: 1 مریم (سلام الله علیها) دخترعمران 2 خدیجه (سلام الله علیها) دختر خویلد 3 فاطمه (سلام الله علیها) دختر محمّد (صلی الله علیه و آله) 4 آسیه (سلام الله علیها) دخترمزاحم.

    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج2، ص568
     بحارالأنوار، ج43، ص36/ المناقب، ج3، ص322


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 99/11/9ساعت  2:23 عصر  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

    ...

    بسم الله الرحمن الرحیم


    "وَإِذْ قَالَ اللَّـهُ یَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلَـهَیْنِ مِن دُونِ اللَّـهِ  قَالَ سُبْحَانَکَ مَا یَکُونُ لِی أَنْ أَقُولَ مَا لَیْسَ لِی بِحَقٍّ  إِن کُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ  تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَلَا أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ  إِنَّکَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ "

    ...

    و چنین بود که خداوند گفت ای عیسی بن مریم آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟ گفت پاکا که تویی مرا نرسد که چیزی را که حد من و حق من نیست گفته باشم، اگر گفته بودم بی‌شک می‌دانستی که آنچه در ذات من است می‌دانی. و من آنچه در ذات توست نمی‌دانم، تویی که دانایرازهای نهانی.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 99/11/7ساعت  7:48 صبح  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

     

    ...

    بسم الله الرحمن الرحیم


    هُنَالِکَ دَعَا زَکَرِیَّا رَبَّهُ  قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً  إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ 

    فَنَادَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَهُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّـهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیَى مُصَدِّقًا بِکَلِمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ وَسَیِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِیًّا مِّنَ الصَّالِحِینَ

    قَالَ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِیَ الْکِبَرُ وَامْرَأَتِی عَاقِرٌ  قَالَ کَذَلِکَ اللَّـهُ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ 

    .....

    آنجا بود که زکریا به [درگاه‌] پروردگارش دعا کرد و گفت:

    پروردگارا به من از نزد خود فرزندی پاک عطا فرما، که تو شنوای دعایی‌

    آنگاه در حالی که در محراب به نماز ایستاده بود، فرشتگان ندایش دادند که:

    خداوند تو را به [فرزندی به نام‌] یحیی بشارت می‌دهد که گواهی‌دهنده بر [حقانیت‌] کلمه الله [عیسی بن مریم‌] و مهتر و خویشتندار [پرهیزنده از زنان‌] و پیامبری از شایستگان است

    گفت پروردگارا چگونه مرا پسری باشد، حال آنکه پیری‌ام بالا گرفته است و همسرم نازاست، گفت بدین‌سان خداوند هرچه را خواهد به انجام رساند

    ...



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 99/11/5ساعت  3:17 عصر  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

    ...

    وَ نادى‌ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْکافِرِینَ


    و دوزخیان اهل بهشت را ندا دهند و گویند: کمى از آب یا از آنچه خداوند روزى شما کرده است بر ما فرو ریزید!

    (بهشتیان) گویند: خداوند این آب و نعمت‌ها را بر کافران حرام کرده است.

    ...

    یکى از نام‌هاى قیامت، «یَوْمَ التَّنادِ»  است. یعنى روزى که نداها بلند و استمداد و فریاد در کار است و بهشتیان و دوزخیان همدیگر را صدا مى‌زنند.

    پیام ها

    1- بهشتیان و دوزخیان با یکدیگر گفتگو دارند و صداى یکدیگر را مى‌شنوند. وَ نادى‌ ...

    2- اوّلین درخواستِ دوزخیان، آب است. مِنَ الْماءِ ...



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 99/11/1ساعت  2:55 عصر  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

    <      1   2      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بخشی از آیه شریفه نوزدهم سوره مبارکه نساء
    سوره مبارکه توحید
    سوره مبارکه نوح آیه شریفه 5 الی 12
    سوره مبارکه حدید ابتدای آیه شریفه 25
    سوره مبارکه حج آیات شریفه اول و دوم
    [عناوین آرشیوشده]
     
    وبلاگ