سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درجات

 

.....

 

"تَسْتَوُوا عَلى‌ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ"

 

تا بر پشت آنها (مرکب ها) قرار گیرید و آنگاه که بر آن استقرار یافتید نعمت پروردگارتان را یاد کنید و بگویید منزّه است آن که این مرکب را براى ما رام کرد و ما بر آن توانا نبودیم   .

"وَ إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ"

 

و همانا ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.

 

در حالات امیرالمومنین - علیه السلام - آمده است که هنگامی که پاى خود را در رکاب ‏گذاشت ‏فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى که بر مرکب استقرار یافت ‏این آیات را تلاوت کرد:

«سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون‏»


از این رو مستحب است که انسان هنگام سوار شدن بر هر وسیله نقلیه ای با خواندن این آیات شکر خدای را بجا آورد و به یاد قیامت افتاده فراموش نکند که روزی سوار بر مرکبی چوبین به دیار باقی خواهد شتافت.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 100/5/6ساعت  9:25 صبح  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()

     

      .....

     

     "وَ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلائِکَةُ مِنْ خِیفَتِهِ وَ یُرْسِلُ الصَّواعِقَ فَیُصِیبُ بِها مَنْ یَشاءُ وَ هُمْ یُجادِلُونَ فِی اللَّهِ وَ هُوَ شَدِیدُ الْمِحالِ"

     

    رعد با ستایش او و فرشتگان از بیم او تسبیح مى‌کنند و او صاعقه‌ها را فرو مى‌فرستد تا هر که را بخواهد مورد اصابت قرار دهد، در حالى که آنان درباره خداوند به جدال مى‌پردازند و او سخت کیفر است.

     

    نکته ها

    در فرهنگ قرآن، کلّ هستى در حال تسبیح خداوند، آنهم تسبیحى براساس علم وشعور وانتخاب. جالب آنکه قرآن بگونه‌اى این مطلب را طرح و بیان مى‌کند که اذهان را به خود متوجّه سازد و ردّى بر ناباورى‌ها باشد. از جمله:

    -  آوردن الفاظى مثل «سبح» و «یُسَبِّحُ» که صراحت در این معنا دارد.

    - تکرار این مطلب در سوره‌هاى متعّدد.

    - آوردن مسئله تسبیح موجودات در ابتداى سوره و بلافاصله بعد از «بسم‌اللَّه»

    -  آوردن کلماتى از قبیل: قنوت وخضوع همه هستى‌ «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «1»، سجده ستارگان و گیاهان‌ «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ» «2»، اطاعت آسمان و زمین‌ «قالَتا أَتَیْنا طائِعِینَ» «3»، آگاهى موجودات در نماز و تسبیح‌ «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ» «4»


              1.بقره، 116           2.الرحمن، 6         3.فصّلت، 11              4.نور، 41

     

    - در برخى آیات قرآن، تسبیح و حمد الهى در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ «یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ»، «إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ»  چنانکه در ذکر رکوع و سجود نیز چنین مى‌گوییم؛ «سبحان ربى العظیم و بحمده» و «سبحان ربى الاعلى و بحمده»

    - در روایات متعدّدى از اهل سنّت آمده است که پیامبراکرم صلى الله علیه و آله به هنگام شنیدن صداى رعد سخن خود را قطع کرده و به دعا مشغول مى‌شدند و دیگران را نیز به این کار ارشاد مى‌فرمودند.

    - برخى صاعقه‌ها کیفر و عذاب الهى مى‌باشند که بر اقوام گنهکار نازل مى‌شوند، مانند قوم ثمود ... فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ‌

     

    پیام ها

    -رعد نیز مثل فرشته، تسبیحى آگاهانه و از روى شعور دارد، زیرا کلمه رعد و فرشته در کنار هم آمده‌اند. «یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلائِکَةُ»

    -تسبیح فرشتگان بر اساس خداترسى و خشیت است. «مِنْ خِیفَتِهِ»

    -صاعقه و صاعقه‌گرفتگى یک امر تصادفى نیست، بلکه با خواست خدا و مطابق قوانین الهى است. «یُرْسِلُ الصَّواعِقَ فَیُصِیبُ بِها مَنْ یَشاءُ»

    -براى انسان لجوج، چیز خطرناکى مثل صاعقه هم بازدارنده نیست. «یُجادِلُونَ»

    - در فکر حیله و خدعه و جدال با خدا نباشید که با او نمى‌توان درافتاد. «هُوَ شَدِیدُ الْمِحالِ»

     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 100/5/3ساعت  9:59 صبح  توسط علی اصغر 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بخشی از آیه شریفه نوزدهم سوره مبارکه نساء
    سوره مبارکه توحید
    سوره مبارکه نوح آیه شریفه 5 الی 12
    سوره مبارکه حدید ابتدای آیه شریفه 25
    سوره مبارکه حج آیات شریفه اول و دوم
    [عناوین آرشیوشده]
     
    وبلاگ